Maak kennis met je collega

  • Naam: Jaimie Prigge
  • Educatief auteur sinds: 2013
  • Status: deeltijd
  • Specialisatie: Digitale veiligheid, Informatievaardigheden, ICT vaardigheden
  • Website: www.configedu.nl

Ik ben Jaimie Prigge, docent en auteur Syntax365. Ooit zijn we binnen een vakgroep informatiekunde begonnen met het bouwen van informatieve websites voor leerlingen. Ik kwam erachter dat deze informatie heel geschikt was om een methode te schrijven. Dat was mijn eerste schrijfervaring.

Schrijven is teamwerk

Ik schrijf bij Config Educatief in een team. Elk lid van het team heeft een eigen expertise. Van mixed reality tot veilig mediagebruik en van ICT basisvaardigheden tot aan programmeren in verschillende programmeertalen. We schrijven voor het voortgezet onderwijs, van bk/gl/tl tot havo/vwo inclusief TTO. Zelf besteed ik daar per jaar ruim 1500 uur aan. Onze opdrachten ontstonden spontaan, maar nu werken we vooral voor de scholen die bij ons zijn aangesloten. Uiteraard maken we reclame en grijpen we mogelijkheden aan om ons product verder op de markt te brengen. We leveren verplicht uit via een distributeur.

De verschuiving van papier naar digitaal gaat snel.

De methode waaraan ik schrijf, plaatsen wij in een volgsysteem. Dankzij nieuwe technologieën kun je snel content omzetten naar een website met gebruikersinterface. Voor docenten bouwen we een dashboardomgeving om hun leerlingen op een progressieve manier te kunnen volgen.

Ons werk past bij deze tijd.

Door wat wij maken werken leerlingen doelgericht aan een modern product, passend bij deze tijd. Wij willen kennis vergaren en vertalen naar een begrijpelijk concept, in de wetenschap dat leerlingen er beter van zullen worden. De 21th century skills komen bijna allemaal terug in het materiaal dat we nu aan het vertalen zijn. Ook tweetalig havo-vwo onderwijs heeft baat bij onze portal.

Verplichte aanbesteding is een belemmering.

Scholen zitten vast aan een verplichte aanbesteding. Het komt zelden voor dat een school iets aanschaft buiten de leermiddelenlijst om. Ik vind dat scholen vrij moeten zijn in het kiezen van een directe leverancier, ook na de aanbesteding. Er moet serieus worden gekeken naar een nieuwe manier om leermiddelen te faciliteren c.q. aan te besteden. Bijvoorbeeld door binnen de aanbesteding toe te staan dat scholen direct licenties af sluiten bij een uitgeverij of makelaar. Het is niet meer van deze tijd om materiaal aan te moeten schaffen bij een distributeur. Bovendien vragen we onszelf af of distributeurs wel zo goed zijn in het collectief ontsluiten van digitaal lesmateriaal.

Wat ik mijn collega-educatief auteurs/redacteuren wil meegeven.

Probeer in collectief verbond te staan voor een goed auteurschap, laat distributeurs zoveel mogelijk achterwege en verplaats je in de uiteindelijke doelgroep. In ons onderwijssysteem is zo ontzettend veel kennis te brengen, maar juist ook te halen. Een docent is misschien niet altijd een goede auteur, maar wel degelijk een waardevolle kennisbron met een nodige kritische blik. Betrek docenten bij de ontwikkeling van lesmateriaal.