Maak kennis met Netwerk Scenarioschrijvers

Werken in een collectief

Wie de werkkamer van een scenarioschrijver fotografeert, ziet een bureau, een computer en misschien een mok koffie of thee. Een doodgewone schrijfplek, zoals je die waarschijnlijk ook aantreft bij educatieve auteurs. Er zijn vast meer overeenkomsten, maar wat allicht kenmerkend is voor onze sectie: wij hebben een nogal weids achterland.

Scenarioschrijvers schrijven soms in hun eentje, maar ook vaak in collectieven en teams. Maar zelfs al zit je jaren in je uppie achter een beeldscherm, een serie of een film maak je nooit alleen. Dat geldt natuurlijk ook voor een boek, maar een scenarist is de eerste loper in een soms jarenlange artistieke estafette. Er gaat een regisseur met je scenario aan de slag, acteurs, een editor etc. En naast creatieve collega’s krijgt iedere scenarist te maken met een waaier aan instanties. Producenten, omroepen, fondsen, kabelaanbieders en inmiddels ook allerlei online-initiatieven. Bovendien kijkt de overheid vanaf een afstandje mee. Het is een gevarieerd landschap, dat wij als het op zevenkoppig bestuur continu in de gaten houden. De positie van de scenarist staat voor ons daarbij altijd op nummer één, of het nu draait om onze eeuwig kwetsbare auteursrechten of om zichtbaarheid. Bestuursleden van ‘het Netwerk’, zoals onze sectie vaak wordt genoemd door de buitenwacht, schuiven daarom regelmatig aan bij bovengenoemde instanties.

PLOT magazine

Het is soms lastig om alles wat wij binnenskamers verrichten zichtbaar te maken voor onze leden. Eén hulpmiddel daarbij is ons digitale magazine PLOT. Ooit lag het blad vier keer per jaar in papieren vorm op de mat van onze leden, nu kan iedereen het maandelijks online lezen. Naast columns van o.a. voorzitter Pieter Bart Korthuis is er ook veel ruimte voor interviews, reportages  en theoretische stukken: www.plotmagazine.nl.

De Zilveren Krulstaarten

Maar scenaristen komen ook graag achter hun bureau’s vandaan om zich te laten informeren, inspiratie op te doen of te netwerken. Of om gewoon bij te praten met collega’s die je ook niet elke dag ziet. Wij organiseren als sectie een aantal vast activiteiten. Ieder jaar reiken we onze vakprijzen uit: de Zilveren Krulstaarten. Deze geuzennaam kregen ze omdat er geen Gouden Kalf bestond voor beste tv-scenario. Dat kalf laat nog steeds op zich wachten, maar de Krulstaarten groeiden stiekem uit tot een gerenommeerde prijs. Dit jaar waren de winnaars Martin van Waardenberg (beste tv-serie voor Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen), Ashar Medina (beste korte film voor Jungle) en Jean van der Velde (beste speelfilm Bram Fisher). De prijzen werden feestelijk overhandigd tijdens een ceremonie in het Amsterdamse Vondel CS, soepel gepresenteerd door voorzitter Pieter Bart Korthuis. We organiseren soms ook workshops, screenings of kleine activiteiten in het souterrain van het Van Deyselhuis.

De Dag van het Scenario

Net zoals de Educatieve auteurs, hebben wij ook een eigen ‘dag’. Al meer dan twintig jaar organiseren wij tijdens het Nederlands Filmfestival de Dag van het Scenario. Wij nodigen daarvoor steeds uiteenlopende gaten uit die zich buigen over één specifiek thema. Voor de komende editie is dat: ‘Collega’s’. En daarmee bedoelen we al die verschillende professionals die ervoor zorgen dat onze verhalen tot leven worden gebracht. Editors, cameramensen, art directors  etc. Want ook voor ervaren scenaristen valt er nog veel te ontdekken in dat weidse achterland.

Marc Veerkamp