Dag van de Educatieve Auteur

De allereerste Dag van de Educatieve Auteur en de wedstrijd wie schrijft de beste les rondom “wat is een feit” om zo de Educatieve Parel in de wacht te slepen waren buitengewoon geslaagd. En dat zijn feiten. Als dat geen mooie intro is. Want dat leerden we bij de workshop van Marc ter Horst: hoe schrijf je een pakkende intro. En of dit feit dan klopt, kunnen we checken met behulp van de les van de winnaar van de eerste Educatieve Parel Famke de Jong, waarover straks meer.

De Dag wordt geopend met een uitdagende lezing door professor dr. Paul Kirschner. Hij haalt een aantal onderwijskundige heilige huisjes omver en zet ons aan het multitasken. Bewijs geleverd: multitasking levert slechtere resultaten op. En breinspelletjes trainen niet het brein, maar oefenen alleen de taak van het spelletje.

Twee workshoprondes, onderbroken door een lunch, vormen het hart van de dag. De deelnemers aan ‘Creatief schrijven’ komen lachend naar buiten. Passend bij de tijd van het jaar wordt er geschreven over Sinterklaas in het binnenland van Suriname, maar ook een #MeToo verhaal van een pepernoot. Bij ‘Vragen stellen’ moeten we vragen idiot-proof maken, letten op eenduidigheid. En hoe jammer is het dat bij digitaal ‘Toetsen maken’ je niet meer om een goede toelichting kunt vragen. Bij geschiedenis toetsen wil je bijvoorbeeld ook graag een voorbeeld laten geven bij de uitleg. Zou dat digitaal ook kunnen?

Allemaal hebben we te maken met ‘auteursrecht’, dus deze workshop is een must. Auteursrecht, het is een onoverzichtelijk terrein met veel valkuilen. Je kunt zomaar al je rechten kwijt zijn. Dus let er op, lees je contract goed door en vraag advies. Soms is een licentie veiliger dan een contract waarbij je al je rechten overdraagt. Uitgevers zijn er niet dol op, maar dat betekent vaak dat het juist goed is voor schrijvers.

 

De workshop over adaptieve digitale leermiddelen wordt druk bezocht. Verbazing alom als we horen dat maar liefst vijfentwintighonderd basisscholen geen werkboeken meer gebruiken, maar de digitale oefenversies van Snappet en Gynzy. Toch blijken digitale leermiddelen vooral goed te werken bij betere en beste leerlingen. Adaptief, maar geen vervanger van de leerkracht.

De workshop ‘Leerzaam leermateriaal’ maken leert ons te letten op de piramide: van onthouden, naar begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en tenslotte creëren. Sla niet zomaar niveaus over is de boodschap.
Hierna brengt cabaretier Johan Goossens de stemming er goed in door te vertellen over zijn hilarische ervaringen met lesgeven op een Amsterdamse ROC. Hij wordt geconfronteerd met een onder een bed gevonden pistool, met nep doktersverklaringen en met boze leerlingen als hij een weekje ziek is. De lachsalvo’s in de zaal maken duidelijk dat de verhalen voor velen herkenbaar zijn, al of niet uit eigen ervaring.

Tenslotte is het tijd voor het laatste hoogtepunt: de bekendmaking van de winnaars van de allereerste Educatieve Parel. Wie had kunnen denken dat het onderwerp: ‘Wat is een feit’ zulke inspirerende lessen zou opleveren? Ook mooi om te zien is dat de drie winnaars lessen schreven voor zulke uiteenlopende leeftijdsgroepen, van kleuters tot klas 4 en 5 van het vwo. Lees er alles over in het juryrapport verderop in deze EduSchrift.

De Dag van de Educatieve Auteur had als motto ‘ontmoeten en leren’. Voor leren was er volop gelegenheid. Tijdens lunch, koffie en borrel werden met enthousiasme oude en nieuwe collega’s ontmoet. Feit of mening, de Dag van de Educatieve Auteur verdient een opvolger: tot volgend jaar.

Door Anne Coos Vuurmans